going-wild-in-canada-beware-yogi-bear.reismee.nl

Hoezo 'n relax dagje.....

Van Malakwa (Revelstoke) naar Golden.

Om 8u ging de wekker weer....huh? We hebben vakantie t贸ch? Pppfff wat n nacht....weinig geslapen, omdat Stella weer eens in de 'houtzagerij' bezig was....wat 'n narigheid is dat t贸ch!

Vandaag maken we niet zo'n lange rit als gisteren. We gaan maar Golden. Onderweg komen we langs Heritage pad en het Grote Skunk Cabage pad. Golden zelf ligt tegen het Yoho National Park aan, waar veel watervallen zijn. En buiten Golden is een Wolven reservaat! (wolf reservation centre ligt noordelijk van Golden), waar ik erg graag heen wil. Dat gaan we morgen doen. Eerst nog even gebeld, vanaf hoe laat t open is, en hoeveel het kost om dicht bij de wolven te zijn, bij ze binnen de hekken te mogen lopen! Nou dat gaan we maar niet doen.....dat kost $300 p/2p. Vind ik erg duur! Weer zo'n belachelijk hoge prijs! De entree voor het park gewoon, is $12,- p/p. dan zien we ze maar vanachter de hekken. Ook is er een soort van Bison Farm.....gaan we ook ns even neuzen. Alles staat duidelijk met borden aangegeven.

Zoals jullie misschien is opgevallen, rijden we niet richting Jasper National Park. Het werd te veel "jakkeren' in de auto dan, en we hebben gezamenlijk besloten dat niet te doen, en rijden vanaf Golden, straks, via Lake Louise, naar Banff, waar we n aantal dagen zullen overnachten.

Enfin.....het werd dus weer geen relaxdag op de campground in Golden, zoals de bedoeling was....we koppelden af bij Malakwa, en gingen ons afvalwater lozen. Onze Friese vrienden waren eerder klaar dan wij en reden al weg....ik had begrepen dat we gezamenlijk zouden rijden, en dan gezamenlijk lunchen op n mooie stek bij mt.Glacier....we waren ze al direct kwijt, konden hen weer niet bereiken de gehele dag....en Stella maar door rijden....voorbij alle mooie plekken die we nog zouden gaan zien....op zoek naar de lunchplek op mt. Glacier....bijna niets gezien vandaag dus.... veel bomen en veel asfalt, bah. Voor de lunch, we moesten uiteindelijk toch 猫rgens wat eten, is Stella n zijweg ingereden naar Beaver Creek River. Daar konden we tot t riviertje want het bruggetje was te smal en te licht gebouwd....daar dan maar n broodje. Toen weer terug....dezelfde weg weer op....Ineens wist Stella bijna zeker dat ze al bij het Wolf Resort waren.....wij weer vd weg. Op zoek naar t Wolf Resort....Dat was gemakkelijk te vinden. Geen Friese vrienden daar....ik (ren茅e) was t toen z贸 zat....t was mooi weer, we gaan naar Golden en pikken n terrasje daar. Zo gezegd, en eindelijk zo gedaan! Na n biertje, n postzegel kopen op de plaatselijke Post-office en de kaart voor m'n moeder op de bus te hebben gedaan, gingen we naar de plaatselijke campground; Whispering Spruce. Ziet er netjes uit, mooie plekken, picknick-tafel. full hook up en prima WiFi, zowaar! Hoest mogelijk, midden in the Rocky's!? Wel wat prijzig $50,- maar 脿la....

Staan we nog wat te kletsen met de beheerder, gaat de telefoon! Ja hoor, de Friezen aan de telefoon! Hij had vergeten te tanken oid.....Nee h猫! Nou t verhaal horen we later nog wel....Wij staan i.i.g.....met n prachtig uitzicht!

We gaan d'r maar vroeg in vanavond omdat we vandaag een tijdsgrens passeerden en daarom de klok 1 uur vooruit moesten zetten! Lekker dan! En als we bij Banff straks vertrokken zijn. kan de klok weer 1 uur terug!!! Hahaha! Ach ze houden je lekker bezig zo!

.....en morgen;......'Op naar de wolven!'

Van Lillooet naar Kamloops, en door naar Revelstoke.....

Vanochtend vroeg regende het hier zowaar! Maar t is helemaal niet koud! Vroeg weer op pad gegaan. We gaan richting Kamloops over de TC 1 (Trans Canadian Highway 1).

Onderweg vele mooie uitzichten, bergwanden en -meren gezien.....1 ding is zeker! Na deze reis kunnen we voorlopig eventjes geen bos meer zien!

Op weg naar onze eerste stop zagen we hoog in een dode boom een visarend zitten....zagen....voor je het weet ben je er voorbij, en Stella kon helaas niet stoppen. De eerste tussen-stop zou de Hat Creek Ranch worden bij het plaatsje Cache Creek. Een oude ranch nog met vele attributen uit vervlogen glorie dagen. Nu n toeristische attractie. Het zag er mooi uit. Er was ook n restaurant en n souvenirswinkel met echt mooie spullen. Er stonden wat oude koetsen, n wigwam en een smidse....en een verdwaalde cowboy! Dat we verder wilden langs t paadje, n bruggetje over, mochten we er niet door. Eerst n toegangsbewijs halen! Jammer....want daarachter stond o.a. een oude postkoets! Maar we zijn een beetje klaar met het 'leeg melken' van toeristen, wat ze hier in BC doen. Prijzen voor dit soort dingen, of bijv. voor het walvis kijken, zijn echt schofterig hoog! Dus geen postkoets.... dan maar n kiekje met de telelens, en kijken hoe t uitpakt!

Onze volgende stop, werd er 1 tussen Cache Creek en Sadona, bij Deadman's Junction, een spookstadje! Erg leuk, veel te zien, maar pas op voor ratelslangen in de begroeiing! (.....en voor de nogal opdringerige verkoopster). Na foto's gemaakt te hebben, reden we weer door naar Kamloops.

Onderweg naar Kamloops veranderde de begroeiing, en de bergen. De bomen (veelal hoge Ceders) waren niet meer te vinden, ipv zagen we gras, dorre struikjes en kregen de bergen een rode of gele kleur. Meer veeteelt in dit gebied en ranches met paarden.....ook veel armoede hier.

We hadden in Kamloops op het parkeerterrein van de Wallmart afgesproken. Onderweg al steeds onze vrienden gebeld.....helaas nog steeds geen bereik.....Dus daar stonden we dan op t parkeerterrein.....geen vrienden.....telefoon van hen was nog steeds buiten gebruik. Wachten dan maar! Na een half uur wachten zei Stella; 'Dan gaan we maar, misschien zitten ze wel in de bergen v贸贸r ons, en hebben geen bereik!' Ok, de Tomdom ingesteld op Revelstroke waar we n campground opzoeken voor de avond/nacht. We willen net wegrijden en wie kwamen daar aangetuft....juist! Onze Friese vrienden! Ze waren in Kamloops even lekker gaan shoppen! Hahaha! Lekker dan!

Nu gingen zij de Wallmart nog even in om hun avondeten in te slaan. Wij zouden vooruit rijden en n campground in de buurt van Revelstoke opzoeken.....Wij op weg....het grote parkeerterrein af.....zien we n Pizza-hut! Zegt Stella: 'We kunnen ook NU vast wat eten, hoeven we straks niet nog te koken!' Dat zei ze niet tegen n dove, want I Love Pizza!

Maar toen hadden we na het eten weer n nieuw probleempje! Wij zouden n campground opzoeken.....we gingen eten.....en nu rijden onze vrienden v贸贸r ons! Eerst maar weer tig keer proberen of beide telefoons bereik hebben....en jawel, eindelijk lukte het. Ze reden maar n half uur voor ons bleek! Zij gingen nu de campground zoeken, die h煤n wat leek, en ons inseinen.....Maar we reden en reden, en reden maar....en maar geen telefoon van hen? Ondertussen zouden we hen toch ingehaald moeten hebben? Ziet Stella ineens, aan de overkant vd 4 baans weg, 1 van onze vrienden staan zwaaien!!! Dus Stella schiet van de rechterbaan met n rotvaart naar de linkerbaan, en kan nog net de bocht voor linksaf nemen.....pppfff Oh my goodness!! Het leek de winkel van Sinkel of Malle Pietje wel die met n rot vaart die bocht nam! Hahaha! Een gerammel en n herrie achterin onze kar! Maar alles was in de kastjes zowaar nog heel! Zelfs de glazen!

Nu zijn we op de campground in Malakwa, zo'n 50 km voor Revelstoke. n Nette campground, tussen de Ceders, met picknick-tafel, water. stroom 猫n h茅茅l veel muggen! Dus t was gelijk DEET smeren!

Nu zeg ik jullie weer welterusten lieve mensen, oogjes dicht en snaveltjes toe, en morgen weer een nieuw verhaal uit 'FabeltjeslandMet vriendelijke groet,

Overtocht en Whistler Mt.

Vanochtend vroeg op! We wilden de boot van 10.40u hebben!

Het is hier nog steeds mooi weer....net als in Nederland, lazen we! Dus we bleven lekker buiten op het dek zitten, en genoten van het uitzicht.....ook een klein beetje in de hoop, om misschien nog een verdwaalde Orca te zien.....Die liet w茅er op zich wachten! Tja.....dan maar niet, ze laten zich nu 茅茅n maal niet sturen!

Dat we in Horseshoe Bay aankwamen, togen we richting Whistler Mt. We wilden de Peak to Peak gaan doen! Jawel! Ik 贸贸k! Ondanks m'n hoogtevrees! Het is werelds langste gondelbaan die naar boven gaat naar Whistler Mt. Het was doodeng! Werkelijk.....ik weet niet of ik het ooit nog eens durf te doen.....maar het was de moeite meer dan waard! Wat een spectaculair uitzicht! In 1 woord: Geweldig! Ook nog over een hangbrug daarboven gelopen naar een ander uitkijkpunt.......bbbbrrr, maar weer zo mooi wat je er voor terug krijgt, dat je de terugweg maar voor lief neemt! De terugweg in de gondel, dat was een ander verhaal! Je gaat zo onwijs stijl naar beneden, dat we af en toe echt een gil slaakten! Maar wat een uitzicht.....

Erna naar onze nieuwe campground gereden, 'Whistlepunk' in Squamish! Ondanks de naam, je zou iets h茅茅l anders verwachten, is dit een super mooie plek, aan de voet van de berg. Iedere RV heeft veel eigen ruimte en een eigen picknick tafel!

Morgen even wat boodschappen halen in het dorpje Squamish en erna op pad naar waarschijnlijk; 脟ache Creek'......of ze daar WaaiFaai (oftewel wifi) hebben, is nog de vraag! Tot Later!

Terug van Tofino naar Nanaimo

Na onze teleurstelling hebben we besloten om niet te gaan Orca spotten op een boot bij Campell River. Ook Orca's zwemmen het meeste alleen met de rugvin boven water.....je moet zo ontzaglijk veel geluk en geduld hebben, wil je van die mooie foto;s maken met walvissen met de staat boven water of springende Orca's.....dus waren wij er een beetje klaar mee!

Dus vandaag terug naar Nanaimo gereden om daar te overnachten voor we de boottocht naar het vaste land weer maken. Onderweg naar Nanaimo nog uitgestapt bij een prachtige rotspartij met een mooi wild watertje.....en ook nog een stukje Kustweg'' gereden en uitgestapt aan n mooi strandje.

Daarna doorgereden naar de Campground die we dit keer hadden uitrgekozen, net boven Nanaimo; 'Mountainaire Campground & RV Park'. Niet een echt spectaculaire campground, maar ach, het was maar voor 1 nachtje.

Whale watching bij Tofino....

We waren vroeg op vandaag op Vancouver Island. Raar idee hoor als je bedenkt dat je helemaal aan t andere eind vd wereld zit nu. We koppelen het electra en water los vd RV en gaan op pad van Nanaimo naar Tofini.

De weg naar Tofino is lang......wel erg mooi....maar lang. En als we bedenken dat we deze weg ook weer terug moeten om straks weer de boot te kunnen nemen....pppfff. Maar we hebben onderweg op een prachtige plek geluncht, aan het Sprote Lake. Wat wil je nog meer.....en we hadden het allemaal! Prachtig weer, een giga meer aan onze voeten en uitzicht op schitterende bergen met nog besneeuwde toppen.....Z贸 mooi!

Eindelijk kwamen we in Tofino aan, Daar een Campground opgezocht. Het werd de Cristal Cove. Ze zeiden dat er goede wifi was.....ja.....als je in de buurt van The Office bleef wel ja! Pppff! Daar was ik veel te moe voor! Dus het online plaatsen maar weer uitstellen!

De tweede dag in Tofino zijn we met een mooi bootje meegegaan de oceaan op; Whale watching! We waren enthousiast en hadden er zin in.....maar we hebben er alle zo'n afknapper van gekregen, In de verte zag je een klein fonteintje omhoog gaan van een walvis, soms zag je een grijze rug.....maar daar bleef het ook bij helaas. Wel was de kustlijn prachtig om te zien, en zagen we nog zonnende zeeleeuwen op een rots en een drijvende zeeotter (helaas zijn de foto's niet al te best. Weet je hoe moeilijk het is om op een hotsende en klotsend bootje op de oceaan, foto's te maken?) Maar al met al, voelden we ons aardig beetgenomen, en een hoop geld lichter gemaakt! U bent gewaarschuwd!

Overtocht naar Vancouver Island

Van Surrey rijden we al vroeg (8.30u) weg naar de ferry in Tansawwa. Na n 1u. 15min rijden kwamen we op tijd aan bij de boot.

En wat n prachtige boottocht was dat van Tansawwa naar Nanaimo hadden we vandaag! Zagen prachtige plaatjes, eilandjes voorbij schuiven. We hebben er van genoten. We zagen in de verte zelfs de stoom omhoog komen van de hot springs die tussen de rotsen waren gelegen, onder Nanaimo.

Na de boottocht vertrokken we richting Nanaimo en zochten onze toekomstige stek op een klein RV park 'The Jinglepot'!! Hahaha!! De naam alleen al! Na alles te hebben aangesloten, hebben we nog wat gekletst, maar erna vroeg weer gaan slapen....we waren allemaal nog moe en nog niet aan ons nieuwe ritme gewend......

ZZzzzZzzz ......och jee......ZZZZzzzZZZzzz......daar gaat weer n boom! Stellaaaaa! Shut up!!

Kennismakingen! Dinsdag 23 mei '17.

Na een heerlijk ontbijt van pancakes, (wat heb ik die gemist!) Werden we opgehaald door een erg vriendelijke chauffeur van Four Seasons. Onderweg vertelde hij ons nog wat nuttige info over van alles en nog wat. We reden om Vancouver heen, naar Abbotsford, waar onze RV's (campers) al klaar stonden. En wat n toeval weer....aan de balie staat n Friese mevrouw! Leuk voor onze Friese vrienden, die gelijk amikaal met elkaar aan de babbel gingen. Na n uitgebreide uitleg over de RV's, vertrekken we. Eerst naar n grote Wallmart om van alles in te slaan.

Hierna door naar Surrey. Naar de Peace Arche RV campground, waar we zullen overnachten. Dat is n 45 min. van waar we de veerboot zullen nemen, morgen. De campground was al behoorlijk vol. Maar we konden nog met de 2 RV's bij de ingang staan. Nou ja, t is maar voor 1 nachtje...s Avonds daar nog door de prachtig aangelegde tuin op het terrein gelopen. Ik had er n leuk gesprek met n Canadese oudere dame. Zij woonde al 15 jaar in de camper van haar zoon, op die campground, en werkte er 2 dg p/week achter de balie voor nog wat extra verdiensten. Ik was verbaasd! 'Brittisch Columbia is duur', vertelde ze. Veel mensen kunnen n huis of de huren niet betalen. Maar wel de kampeerprijzen. Met goedkeuring van de stad waar de campground onder valt, mogen mensen hier dan blijven wonen....veelal de oudere mensen. Geeft je toch weer stof tot nadenken zo'n gesprekje!

Hierna werd het tijd weer naar de RV te gaan.....het werd fris! Bovendien was ik zowat 'stoned van het odeur van de blauwe- en witte seringen en de blauwe regen....lekkuh slapie doen dus!

Lisse - Vancouver {Canada}

Na vanmorgen de toilettas nog in de koffer gepropt te hebben, en n paar extra oordoppen, kwam Jan, ruim op tijd al aangereden! Eerst nog maar even n gezamenlijk laatste bakkie gedaan, we hadden het toch ruim genoeg genomen!

Hierna reden Stella & Jan de koffers naar benee en toog ik naar de box om m'n 'ijzeren ros' op te pikken. Tante en de katten zwaaiden ons allemaal uit.....daar gaat je hart toch van smelten! Toen op weg naar schiphol....we hadden zowaar niet eens een file! Mooi! N贸g wat meer tijd 'gewonnen'! Nou....Die tijd hadden we ook wel nodig bleek later, pppfff. Eerst werden we van hot naar her gestuurd om die 'ijzeren knol' in te checken....daarna werden we overal om ons paspoort en boardingpas gevraagd.....herkennen jullie vast die paniek wel...."Shit, in wel vaker zit ie ook al weer?" ...."Ik dacht dat ik ze net bij elkaar had weggestopt!"....en dan bijna ruzie krijgen omdat je vrouw zo lief was om hem alvast op te ruimen, terwijl ik me weer wat fatsoenlijk aan t aankleden was! Man! Gek wordt je d'r van, maar 脿la h猫, het is voor ieders veiligheid.....maar waarom ze nu altijd m'n rolstoel en bagage zo uitgebreid moeten hebben? Mss omdat ik 'donker' ben of mss wel wat 'crimineel' oog? Geen idee! Maar t was nu w茅茅eer raak! Alles uit m'n rugtas....Je wilt niet weten wat ik er allemaal nog eigen plekje in had gegeven, ik werd ontdaan van zoveel kleding als hun nodig achten....niet te filmen! M'n rolstoel en krukken werden uitvoerig bekeken....en ja hoor....tut die ik was....ik had wat vergeten! M'n knie-brace was ik vergeten om over m'n broek aan te trekken.....de rest kun je vast wel raden.....

Eindelijk, dik een uur later zaten we eindelijk by Starbucks aan n bakkie....ik helaas alweer moe van dat hele gedoe. Maar ach, straks tijd genoeg om te slapen. Echt tijd om te shoppen hadden we door alles niet meer, dus we liepen linea recta door naar de gate. Arme Stella, ze wou pers茅 lopen, nu dat heeft haar been/ enkel geweten. Natuurlijk, wij hadden de laatste gate! G8! Pppffff! Het zal ns mee zitten niet waar? Hahaha. En wat schetst m'n verbazing.....voor de 5e x mochten we ons paspoort tevoorschijn toveren! Hahaha, unbelievable....check, double check, double double double check enz! Maar.....we mochten wel weer als eerste naar binnen, onze stoelen opsporen. Erna volgde de hele meute. Als je dan weer ziet wat sommuge mensen als handbagage ervaren....pppffff.....de lockers met hydraulische sluiting, gingen niet eens dicht h猫!

Het was n super toestel van KLM waar we mee vlogen. Met allerlei nieuwe snufjes voor passagiergebruik, echt hardstikke leuk! Eens een keer n keuze uit talloze echt goede films, met voor iedereen wel wat wils ertussen, Google Earth Vieuw, dat je het vliegtuig zijn 'baantje ziet trekken' en zelfs kunt inzoomen op aarde, allerlei leuke games die je kunt spelen, erg goed geluid, en zeker niet te missen; 'n usb aansluiting om je eigen apparaatuur op aan te sluiten/ op te laden! Daarnaast werden we volgestopt met redelijk goed 'voer', en een overdaad aan drinken etc etc. Echt top KLM! De vlucht verliep heel erg rustig....op de 'Belgische kasseien' af en toe, na of n klein luchtzakje! Het was wel weer n lange lange zit....maar ja, dan heb je ook wat! Vanuit de lucht zagen we wel dat de Rocky's nog dik onder de sneeuw liggen....we hopen dat er in 2 weken, nog een hoop qua toegankelijkheid zal veranderen! ....en anders passen we t 茅茅n en ander maar aan! Er is genoeg te zien en/of beleven! Tijdens de landing wel h茅茅l erg veel last van m'n oren/kaken gehad....maar ik ben d'r weer!

Hier in Vancouver is het momenteel net zulk prachtig weer als bij jullie in Nederland....Met als enige uitzondering, dat wij prachtige bergen met besneeuwde toppen, net buiten Vancouver zien liggen! Maar waarom moesten we daarom ook al weer helemaal naar Canada, en niet naar bijvoorbeeld Zwitserland? Door de vermoeidheid het even kwijt.....

Na wat heen en weer gebel met het hotel, waar de transfer bleef, zijn we eindelijk op onze 1e plek van bestemming aangekomen. Het is een gedateerd hotelletje, ik schat zo uit de jaren 60....Met n meubilair van volgens mij n nog eerdere decennia! Hahaha! Je weet niet wat je meemaakt weer...maar we herkennen t inmiddels wel! Ach, er staat n bed, euh gewoon weer 2 Queen-size bedden!! 'n Koelkast en n h茅el klein badkamertje, waarin ik nu in n mini-badje dit lig te typen, hahaha! Je ligt dubbel als je t ziet bij de 1e aanblik als je binnenkomt!
Ook nog even de transfer afspraak proberen te maken met het bedrijf waar we de camper's (oftewel RV's) zouden ophalen....dit ging helaas niet door, omdat t vandaag hier Victoria-day is, wat n nationale feestdag is! Leuk dat jullie dat even gemeld hebben Tioga-Tours! Ggggrrrr! Nu morgenvroeg maar om 8u al aan de lijn hangen, om het rond te breien. Erna nog gemaild met Peace Arch RV Park in Surrey B.C. om 2 plekken te reserveren voor morgenavond. Later op de dag bel ik ze nog wel even om te verifi毛ren, als we boodschappen hebben ingeslagen en een prepaid Card!
Inmiddels is m'n water koud, en was dit het voor vandaag....het lijkt me wel genoeg z贸!
Wens jullie n heerlijk zonnige dag toe, ik ga m'n luiken sluiten! Weltrusten allemaal!