going-wild-in-canada-beware-yogi-bear.reismee.nl

Four days on a row....

8 juni

's Ochtends gingen we eerst naar het NK'MIP desert cultural centre. Een soort museum over indianen, hun roots etc. Was leuk en leerzaam om te zien. Buiten zat 'n een roofvogel op haar nest, die heel mooi gefotografeerd. Ze noemen deze vogel hier een Osprey. Geen idee hoe ik dat vertalen moet! Ook nog een kleine spechtensoort, mij onbekend, vloog ineens voorbij m'n lens! Die moest natuurlijk 贸ok geportreteerd! In het museum en erbuiten staan prachtige kunstwerken, die erg tot de verbeelding spreken. Prachtig gemaakt!

Erna werd het tijd om de hongerige maag te vullen. We zouden, op aanraden van de eigenaresse van de Apple Beach RV Campground, naar Auntie Ag's (blauw tentje aan de Mainstreet). Als je 't niet zou weten dat je hier heerlijk kunt eten, liep je er zo voorbij! Wij hebben in ieder geval gesmuld!

Tijdens het eten, begon Stella erover dat ze gestoken was op haar buik door een mug, en er zo'n last van had. Ze liet het zien....ik schrok n beetje ervan! De muggebeet, was een rode schijf van zo'n 20 cm doorsnede en keihard! Duidelijk een allergische reactie. We zouden even naar de drogisterij, ik had gezien dat er achterin een apotheek zat...Die apotheek-meneer keek ook n beetje verdwaasd en wist alleen maar te vertellen dat we ermee naar het ziekenhuis moesten, om te laten bekijken wat voor n beet het was. Misschien wel van een teek! Oh nee h茅! Wij naar het ziekenhuis in Oliver. Daar gekomen, en na een kort praatje, werd ons gezegd dat we beter naar de huisartsenpost in Penticton konden gaan (45 min. rijden!). Bij het ziekenhuis moesten we cash een bedrag vanaf $700,- betalen, alleen al wanneer Stella haar shirt omhoog deed om de plek te laten zien! Bij de arstenpost in Penticon ligt dit bedrag v茅茅l lager, $85.- (excl. antibiotica). Dus we waren niet blij met het stuk rijden.....maar wel h茅茅l blij dat ze ze ons deze tip in het Oliver Ziekenhuis gaven! Na wat zoeken, aangekomen in Penticton ('Red Apple Plaza'; Walk-in Clinic) staan er nog 10 wachtenden voor ons! Pppppffff! Maar ok....eindelijk is Stella aan de beurt. De arts denkt dat ze een allergische reactie heeft om een bepaald spinnetje of op de grote bosmier....Toen ging ons een lichtje branden....bosmier....misschien daar en daar gebeurd dan? Daar liepen van die joekels! Stella kreeg n recept mee voor antibiotica, wat we bij de apotheek, ernaast, konden halen (...ook wel weer cash betalen!). We waren allang blij dat het geen tekenbeet of iets dergelijks was!

We togen weer op de Apple Beach Campground aan. Dat we 19.30u er weer waren koppelden alles aan, en zijn eigenlijk gelijk onder het dekbed gekropen....wat waren we moe! Maar gelukkig is alles met een sisser afgelopen!

9 juni

Vandaag gedag gezegd aan onze Friese vrienden. Zij gaan even hun eigen gang. We zien elkaar over een aantal dagen wel weer in Abbotsford, als we de RV's moeten inleveren.

Wij gaan een stukje tuffen en gaan Baldy mountain op. 'n Ruig, woestijnachtig gebied. Paarden en koeien lopen hier vrij, net als herten, zwarte beer en coyote...al hebben we die laatste helaas dit keer niet gezien. Een leuk weggetje met vele mooie uitzichtpunten.

Dat we weer bijna beneden waren, togen we naar de Quinta Ferreira winery Estate. Een goed bekend staande winery, vriendelijke mensen, en met mevrouw Carmen Tom茅, die achter de receptie/ bar stond, een erg leuk gesprek over schilderen en fotografie gehad! Zij doet dat beide n.l. 贸ok! En goed 贸ok! Stella nipte ondertussen van haar te proeven wijntjes! Ze nam een mooie Chardonnay mee voor thuis! Erna gingen we naar de River Stone winery Estate, hier vlakij. Ook hier nipte Stella haar wijntjes! De receptioniste/barjuffrouw, bleek allerlei familie in Holland te hebben....dat schept gelijk weer zo'n band! Gek genoeg is dat iedere keer weer z贸...wanneer ze weten dat we uit Holland komen, komen de verhalen, en blijkt dat ze allen op 1 of andere manier een band met Holland hebben (ook veelal door de WOII). Hier kocht Stella een mooi rood wijntje!

We reden terug via het 'Tuc El Nuit Lake'. Hier zagen we 4 adelaars! Geweldig! De foto's zijn niet helemaal super, maar toch leuk genoeg als aandenken! We reden door naar Downtown Oliver om nog wat boodschappen te halen, maar hadden erna geen van beiden nog zin om te gaan staan koken! We gingen naar Pappa's Firehall Bistro (aan 97 street).

Dat we weer terug op de campground waren, besloot ik. om nog even te proberen om de mooie vogeltjes hier te fotograferen. Ze heten 'Black Birds' ondanks dat ze een knal geel kopje hebben! Ze vliegen op een grappige manier, en maken zo hun eigen geluidjes! Grappige en erg nieuwsgierige vogeltjes.

Terug in de camper, ging m'n 'lichtje' vrij snel uit....ik was doodop en ben er toen maar vroeg ingekropen.

10 juni

Vanochtend rond 10.30u vertrokken uit Oliver. Het was fijn hier 3 nachten te verblijven. Nu weer op pad, eerst naar Keremeos via de highway 3 waar een historische oude Graanmolen nog vanuit 1877 staat, compleet met rad! Om de gebouwen heen is een idyllische tuin gelegen, waar het heerlijk vertoeven is, inclusief 'n stromende beek! Stella bleef maar in de auto zitten.....al die ouwe 'troep'daar houdt ze niet echt van. Wel is ze zo lief er me wel heen te brengen! Schatje! In de tuin aldaar ook n贸g een vreemde Spechtensoort gefotografeerd en een Page vlinder. Erna was ik helaas al w茅er moe, en viel prompt om de haverklap in slaap....m'n lijf begint het weer op te geven. Zucht. Onderweg stopten we nog in het Manningpark Resort. Prachtige houtsnijwerken versieren daar de entree van het gebouw. Daar wat gegeten (er is niet veel bijzonders) en n bak koffie genomen.

Geen beer te vinden in het park.....waarschijnlijk hebben ze gehoord dat we eraan kwamen! Jammer hoor....ik had zo'n 'toetje'wel heel erg leuk gevonden. Helaas....

Toen weer door richting Boston Bar, want morgen willen we naar Hell's Gate! ( 43111 T.C. Hwy, Boston Bar) Wat is 'Hell's Gate' vraag je je misschien af? Door het hele gebied hier loopt de Fraser River. Op 1 punt, is een vernauwing, waar rotswanden naar elkaar toekomen. De brede rivier, moet zich nu hier door deze nauwe opening persen. Gevolg; een onwijze stroomversnelling, met schuimkopppend water! Je kunt dit beleven door in een gondel de berg af te zakken tot boven het water! Erna, als je beneden bent uitgestapt kun je op n brug, die vlak boven het water loopt, foto's maken van dit 'natuurgeweld'! Ik kijk nu al naar morgen uit....

Stella reed door naar een RV Camping boven Boston Bar, Anderson Creek Campground, gelegen aan de doorgaande weg, maar totaal anders dan je misschien zou verwachten. Een oase van rust, prachtige bomen, af en toe hoor je een trein in de verte langskomen, een keurig veld en douche/wasruimtes. Full hook up. Geen wifi. Zeer vriendelijke Nieuw Zeelandse eigenaar!

We gaan er vroeg in vanavond. We zijn beiden moe van de rit. Morgen is er w茅er een uitdagende onderneming! Truste!

11 juni

Hallo allemaal! wauw, dat was ff gaaf bij Hell's Gate!! En wat n gigantisch kabaal kan water dan maken! Leuke plaatjes geschoten. Weer werd er een behoorlijk hoge entree voor dit kleine evenment gevraagt, $47,- (incl.Tax)! Niet normaal! Maar ja....de Efteling is 贸贸k duur zullen we maar zeggen....Hierna togen we richting Hope/ Abbotsford, om hier in de buurt een RV campground te zoeken. Onderweg zag Stella een bord naar een waterval, en reden we eerst daar 'even' naar toe! De Bridel Waterfalls, was zeer de moeite waard zei Stella. Wel een steile klim omhoog, van 15 min., dat dan weer wel....maar hopen dat ze vanavond weer niet t茅 veel last erdoor krijgt. Erna in Chilliwak, gestrand (vlakbij Vancouver), want hier schijnt de zon! Wat je hier op de foto's ziet is n beekje aan de voet van de waterval. Stella is er n.l. alleen naar boven gegaan. Mijn lijf trekt het helaas niet meer, om nog enigszins actief mee te kunnen doen. De afgelopen weken heb erg veel van mijn lijf gevraagd, weliswaar met ondersteuning van extra medicatie. Helaas is de 'koek' nu op, en zal het verder rolstoelgebruik worden.....mss een keertje voor de gein achter de RV aan gaan hangen? :-D Waterski毛n maar dan anders! :-D Groetjes vanuit n zonnig (26潞) Chilliwak B.C., Canada. ????????????

Lisette

Wat een verhalen weer! Knap dat je het zo levendig kan vertellen! Ik heb het idee dat ik erbij ben!???? Heel veel plezier nog de rest van de dagen!

Lisette

Wilma

Wat een mooie dingen zien jullie, genieten en ik geniet ook mee want ik zal daar nooit komen .
Wat balen dat je lijf op is, je wordt dan zo met je neus op de feiten gedrukt, hoofd wil zo graag !
Toch is het een hele mooie ervaring waar je thuis nog lang op kan teren.
Geniet er nog zoveel mogelijk van.
Goede reis !

fred

ik weet eindelijk de overeenkomst tussen ren茅e en een bosmier.... allebei dol op stella!
lieve ladies, jullie maken aardig wat mee. en rijkelijk gevulde vakantie, lijkt me. en - compliment van en journalist- zoals meer mensen al hebvben geconstateerd - je kan heel beeldend, prettig leesvbaar schrijven ren茅e. nog even genieten en dan gezond weer thuiskomen.

jannie alders

Goede Morgen 34c hier in Ajax....Wat een uitstekend goede reis die jullie hebben gepakts.....Ben er zelf trots op hier al ben ik daar nooit geweest.....Hoop dat Renee het vol kan houden ,maar eigenlyk doet ze dat al Jaren....Ik zie dat ons land hetzelfde is als die van jullie , sinds ik naar Holland terug kwam in 1983 met myn twee kleinzoons, 8 and 5 toen en alles was haast niet te betalen dar ook.....Er waren natuurlyk nog geen euro's ook toen, maar we hebben goed genoten toen, danks aan broer Theo die ons meenam overall naar toe met camera en alles staat nog op beeld by Pat.....Tot wederhoren en sterkte voor beiden.........Jannie

Marjon

Wauw! Wat maken jullie prachtige dingen mee!! De foto's zijn ook super!!
Jammer dat je zo moe bent nu, maar het is natuurlijk ook heel veel!
Toch hopelijk nog genieten van al het moois!

erika

je kan het boeiend vertellen en met de fotos waan ik me in het park. ik weet zeker dat het een diepe indruk maakt al dat natuurschoon. alleen balen dat je steeds geld moet uitgeven wat niet gepland stond . even goed is het een spannend avontuur . zijn jullie vaak alleen in zo n park of kom je nog wel andre mensen tegen? hoe dan ook ik vind het mooi.

Jolada

Je krijgt toch de neiging om meteen een vakantie naar Canada te boeken! Mooi land zeg, volgens mij heb je na een maand nog niet alles gezien.

Stella & Ren茅e

@ Erika, Nee hoor, je bent in n park niet alleen....als je naar alleen zo'n punt als de waterval gaat. Ga je wandelen, wordt het n ander verhaal. Men noemt het hier 'n Park, maar dat is zo'n beetje als wat wij onder het Beierse woud verstaan. Echt een groot bos dus. En de wandelaars die daar dan lopen, op zo'n oppervlakte, komen elkaar echt niet tegen! Misschien wel n Beer, hert of eland ????????
@ Jolanda, we hebben inderdaad nog lang niet alles gezien hier! Het land is net zo enorm groot als Amerika. Toch gaan wij hier waarschijnlijk niet meer naar terug. Het land is prachtig, echt waar, maar wij vonden het westen van Amerika veel afwisselender.
Bye bye ????????

Stella & Renee

Voor 'n indruk van Hell's Gate, kun je hier kijken!

Saskia Kikkert

Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken en wat een prachtige foto's! Jammer dat je lijf niet mee wil werken. Toch hoop ik dat jullie blijven genieten van de prachtige natuur! Op afstand geniet ik met jullie mee!