going-wild-in-canada-beware-yogi-bear.reismee.nl

Een 'Gnoe' in Banff (Alberta)

Een 'Gnoe' in Banff (Alberta)!

Vanochtend vroeg uitgecheckt bij onze campground, en bij de campground van de buren ingecheckt. Hier konden we nl water en electra aansluiten, en ook de volle tanks legen! Heel belangrijk! We blijven hier 2 nachten in Banff staan.
Erna het dorp ingereden. Net de twee laatste RV parkeerplaatsen kunnen bemachtigen, en toen het gezellige dorp in gegaan. Veel souvenirswinkeltjes, kunstverkoop, restaurants en kleine terrasjes. Het was nog maar net 10u! Eerst maar eens n bakkie doen! Lekker buiten, in t zonnetje, met uitzicht op zo'n joekel van n bergkam....prachtig, tegen de blauwe lucht afstekend. Net als in Amerika, zijn de 'bakkies' hier 贸贸k groot! Hahaha....voor we weggaan 茅茅rst nog maar even wat aan de 'afwatering' doen! Wel eerst even m'n overheerlijke gebak opsmikkelen.
Door de straatjes rijdend in m'n rolstoel valt het me op dat de mensen 贸贸k hier in Banff, Alberta, zo vriendelijk en behulpzaam zijn! En zulke leuke huizen en huisjes staan er! De 茅茅n nog schattiger dan de ander, of juist in stoer donker grijs met dat mooie rode cederhout! Na n aantal uur winkeltjes in en uit gereden te zijn, 'n paar mooie shirts en mineraalstenen rijker, hadden we t er wel gezien....maar we moesten nog eten. Hmmm....nog 2 uur om te overbruggen. We gaan wel even nog naar Lake Minnewanka. Dat is net buiten Banff. Wij op pad....verkeerde straat genomen....en tja dan kom je h茅茅l ergens anders uit h猫! Proberen om nog op op de goede weg uit te komen, liep ook in de mist, want toen reden we ineens op n chique Resort rond! Hahaha....zie je ons rijden in die camper tussen al die luxe 'gebakkies' door zigzaggend, langs grote Chryslers e.d. Hahaha....volgens mij hielden ze daar hun hart vast! Maar niet gevreesd, 'mijn' Stella zat aan t roer! Ze loodste de camper weer keurig het terrein af.....onze Friese vrienden waren we helaas w茅茅r eens kwijtgeraakt! De weg maar weer n stuk terug gereden naar Banff, en daar de 'goede draad' weer opgepakt naar het Lake Minnewanka. Daar aangekomen...geen Fries te zien!??? Waar zitten ze? 脫贸k van het pad afgeraakt? Toen begon t 贸贸k nog eens te hozen! Pppfff! We stonden op loopafstand van het meer....ik dr uit....ik kom uit Holland en ben wel wat regen gewend, niet waar? Aangekomen bij t meer, vond ik het niet eens een foto meer waard....ik stond onder wat bomen het geheel zo eens te bekijken. O贸k hier lag n soort aanleg steiger in het mooie blauwe meer, voor n rondvaartboot voor 'de toerist'....ik mag dan wel n toerist zijn, maar ik vind dit z贸 het natuurschoon ontsieren..... afschuwelijk! Ik heb het maar de rug toegekeerd en ben de regen weer ingestapt en naar de camper gelopen....

Zit ik n猫t, Ja hoor, daar komen ze weer aan! Onze Friezen! 脫贸k zij waren inderdaad n paar keer fout gereden op weg naar het meer. Inmiddels was t droog....zij gingen nog even bij het meer kijken en er n stuk langs lopen. Prima, doen w铆j even onze ogen dicht! Zzzzzz.....na n tijdje kwamen ze weer terug bij de campers. Ze mochten niet meer verder lopen! Over t wandelpad en n stuk ernaast werd n heel hekwerk geplaatst....als ze hier toch aan voorbij gingen riskeerden ze n boete van maar liefst $25.000,- !!! Niet normaal! Waarom was dat hek dan wel niet zeg? Er bleek n grizzly in de omgeving van het meer gespot te zijn, en men nam daar geen risico's mee...."ppppffff nou we willen juist graag n beer zien", had m'n vriendin gezegd. Maar in deze tijd van het jaar, kunnen beren erg gevaarlijk zijn. Ze komen net uit hun winterslaap, hebben erge honger, veel bessen, noten etc zijn er nog niet, of ze hebben jongen!

Nu waren er inmiddels al weer drie毛neenhalf uur verstreken, dus we gingen nu maar weer terug naar Banff. We raakten elkaar al heel snel w茅茅r kwijt en natuurlijk reden we w茅茅r verkeerd! Hahaha, we kwamen wel op n heel mooi klein weggetje uit, dat dan weer wel! Met n prachtig zicht op de bergen, in het licht van de ondergaande zon. Echt weer even zo'n fotomomentje! Stella ging t贸ch maar even draaien want voor je het weet zit je hier aan de 'verkeerde kant' van de berg! Uiteindelijk in Banff weer aanbeland, op de RV parkeerplaats, w茅茅r geen Fries te bekennen! Huh??? Maar wat later kwamen 贸贸k zij eraan....ze waren ook weer verkeerd gereden! Hahaha, leuk joh Banff, je blijft er rijden!!! Hahaha! Lekker en heel gezellig gegeten bij n India's restaurant (Masala; Wolf & Bear Mall, 229 Bearstreet).

Nu weer op de campground. Alles is weer aangekoppeld. Zegt Stella net toch zo iets grappigs! Naast onze camper ligt n berg hertenkeutels.....zegt Stella;...."moet je vannacht maar af en toe uit het raam kijken of je die Gnoe ziet!" Huh? Hahahaha! Gnoe???!!! Mutsie! Je zit in Canada hoor! LOL! Hahaha!
Stella is nu aan het douchen en de camera en telefoon liggen aan de oplader. Morgen gaan we waarschijnlijk in n gondel hoog boven Banff (bbbrrr) en hopen mooie foto's te kunnen maken, van het (oude) Fairmont Hotel hier, de natuur en ik hoop h茅茅l erg op die Grizzly! Wie weet!? Time to say goodnight, to ya all.
Welterusten allemaal!

Mirjam

Misschien dat er op andere plaatsen geen hekken staan Ren茅e. Maar die plaatsen zullen waarschijnlijk ook niet per camper te bereiken zijn. Maar je hebt lekker w猫l beren gezien!!!
Nog veel veilige kilometers! XxxMim