going-wild-in-canada-beware-yogi-bear.reismee.nl

Een (té} gekke dag!

Van Golden (Brittisch Columbia) naar Banff (Alberta).

Eerst tanken bij Husky benzinepomp in Golden. Stella is lekker bezig met onze kar volgooien.....gaat er ineens in de)auto een alarm af.....man wat erg! Een kabaal!!! Ik dacht eerst dat het kwam omdat Stella de autosleutels had meegenomen, en aan de ruitenwissers stond te trekken, om de voorruit schoon te soppen....niet dus! En dat alarm bleef maar gaan! Dan misschien het brandalarm in de camper? Ruk er maar ff de batterij uit, schreeuwde ik naar Stella, want ik kon daar niet bij....Shit zeg.....dat was t óók niet! En dat ding bleef maar loeien!!! Ineens kreeg ik n ingeving, en schreeuwde naar Stella;..."het alarm onder de koelkast is het!" Ppppffff en ja hoor! De camper is ook voorzien van n koolmonixide-/ propaangas melder, en die 'rook' al de benzinenlucht onder dat tankstation. Daar stonk t inderdaad vreselijk.....alsof iemand z'n tank flink had laten overlopen! Enfin, ik ben nu nóg wat dover dan ik al was!

Erna naar het Wolf reservation gereden. Ze hadden mooie ruime opvangkooien. Er zaten nu in totaal 5 wolven. Ze zagen er mooi uit.....niet zo gehavend als dat je wel eens in de natuurfilms ziet. We kregen n uitleg van n half uur van n medewerker daar die vertelde hoe belangrijk de wolf (en de bever) voor de natuur zijn. Dat ze beide bovenaan de top van het ecosysteem op aarde staan. Maar dat wisten we natuurlijk al....Hij vertelde ook dat 1 van de 5 wolven hun 'Ambassador Wolf' was, waarmee ze op uitnodiging mee naar scholen/ universiteiten gaan. Daar vertellen ze over de wolven, en laten hiermee ook zien dat het dier niet zo gevaarlijk is, als veel denken. Er wordt hier ook volop op de wolf gejaagd. Toernooien van wie de grootste of kleinste wolf dood binnenbrengt etc. Afschuwelijk! Er zijn er nog maar zo weinig....

Triest was het om te zien hoe er 2 opgevangen wolven achteraf in n wat grotere kooi zitten. Zij waren niet benaderbaar. Je kon er ook niet dichtby komen, vanwege n hek. Deze wolven waren klein (4mnd) in n dierentuin gekomen, maar bleken daar onhandelbaar voor de verzorgers. Daarna waren ze naar het Reservation gebracht....'Het klopt ook dat ze onhandelbaar werden', vertelde de medewerker. 'De inprentingtijd van een wolf, is veel eerder dan 4 mnd. Daarna kun je er niets meer mee....' Met de andere wolven gaan ze, om de dag, met de auto, ver weg de natuur in. Daar mogen ze vrij rondlopen en n paar uur hun eigen gang gaan. De 2 wolven die niet handelbaar zijn, kunnen helaas niet mee....dankzij de domme mens. Triest.... Erna nog wat T-shirts daar gekocht, waardoor je ze toch wat support. Ik zal ze niet vergeten....

Na de wolven wilden we naar de Takakakkaw waterval in Yoho National Park (bij Field/ Yoho Valley). We waren al n eind op weg, en zaten al behoorlijk hoog. Links n rode steile rotswand en rechts de afgrond, afgebakend door betonblokken, wat struikjes en kleine ceders. Komt er ineens van die steile rotswand een heuse beer naar benee gedonderd! Het was n nog jonge Zwarte Beer! Het ging allemaal héél snel....ik had geen eens tijd om n foto te maken! Maar dat ie dus ineens zo op de weg stond, rende ie ons eerst nog n paar stappen tegemoet! Het scheelde niet veel of Stella had 'm aangereden! Toe schrok hij van ons grote gevaarte en hobbelde snel in n paar stappen naar de betonblokken en klom er overheen.....en weg was ie! Onze eerste beer ervaring! Bijna 'n aanvaring, maar t ging gelukkig goed! Wauw! Ontzettend jammer dat ik geen foto kon maken, maar misschien krijgen we nog n herkansing! Te gek! We hebben n beer gezien!!

Toen we boven bij de weg naar de waterval kwamen, bleek de weg afgesloten! Nou hoor....das jammer! Ook niet fair, laten ze je eerst hier n takkenend heen rijden, en dan zetten ze hier pas bij t kleine weggetje erheen, dat de boel gesloten is! Slagbomen over de weg en al....misschien omdat er beren in de buurt zitten? Nou ja, dan maar weer de weg terug....Op naar onze volgende stop plek.....en zeg nou zelf, anders hadden we nooit die beer gezien!!!
Onze volgende stop werd het beroemde Lake louise en het daarbij horende Fairmont (of Chateaux Lake Louise). De RV er geparkeerd, glibberden we door sneeuw en natte modder een weggetje af naar het meer. Daar gekomen zagen we het prachtige blauwe meer, nog voor de helft bevroren voor ons liggen....echt heel mooi om te zien. Ook de hoge besneeuwde bergen erom heen, maakte 'het plaatje' helemaal compleet. Er veel foto's geschoten. Wel erg jammer dat het er zó onwijs druk met toeristen is, en er dan ook gelijk zo'n 'kermis' van gemaakt wordt, met een rode blokhut ernaast, die knal rode kano's in de verhuur heeft....het ontsiert zo deze prachtige natuur....maar ja, óók wij zijn toerist.... Buiten de geijkte foto s die bij Lake Louise gemaakt worden, ook nog n leuke foto v eenn 'groundsquirell' (grondeekhoorm) gemaakt!....en natuurlijk ook in het Fairmont!! Toen naar het statige Fairmont Hotel gelopen. Wat n sjieke tent! Heel grappig, net of je terug gaat naar de 40 - 50er jaren! We hebben er chocomel en n homp bananenbrood gegeten, dat was samen $12,-, da's nog redelijk! We hebben maar geen biertje en n broodje gezond genomen, n biertje was daar al $12,-, ....pppfff! Nu hadden we tenminste allebei wat! Ze weten in Canada héél goed hoe ze toeristen van hun centjes af kunnen helpen! Pppfff alles is schrikbarend duur!
Op de parkeerplaats kwamen we onze vrienden weer tegen en zijn gezamenlijk richting Banff gereden, op zoek naar een campground. Zij gaan op de terugweg Lake Louise bekijken.
Onderweg kwamen we nog twee vrouwelijke Edelherten tegen en wat later n groot manlijk exemplaar! Prachtig! Z'n horens nog in het 'fluweel'....hij zag er schitterend uit! Ook mooie 'plaatjes' van gemaakt! Na wat verkeerd rijden, zoeken (n Tomdom heeft dus niet altijd gelijk!) vonden we n campground vlakbij Banff. Kregen wel n stapel instructies mee met Do's & Don'ts van de Parkwachter. Geen eten etc laten slingeren, na 22u beter binnen blijven en zeker niet dronken over het terrein, omdat er hier nogal wat Wildlife over het terrein loopt. Stella deed gelijk alles op slot! "D'r komt geen beer hier in!" Tuurlijk! Hahaha!
Ik schrijf helaas 'wat' minder uitgebreid vandaag, hahaha, maar ben kapot en heb pijn, en duik m'n mandje in! Welterusten allemaal!

Mirjam

Top zeg! Een beer gezien! Mooi dat van de wolven, écht jouw ding Renée. Ik ga gauw de foto's kijken. XXX

Lisette

Wat maken jullie veel mee! Echt gaaf een beer gezien!!

Mattanja

Een beer! En wolven natuurlijk.
Ik hoop dat de pijn weer is gezakt.

fred

heftig allemaal zeg. maar wel een BELEVING met allemaal hoofdletters. lake louise? dar hebben we in 2009 met ons kleine tentje op de camping gestaan (met elektrisch hek eromheen tegen de beren). prachtig meer maar lake emerald (vlakbij) mag er ook zijn. we gingen daar 's avonds heen om naar de zonsondergang te kijken. wij zatten er ongeveer indezelfde periode als jullie. in banff waren toen de laaggelegen campings gesloten ivm overstromingen. er was (te) veel smeltwater van de sneeuw in de rockies.
enne: die beer was in elk geval gratis.....